KAFFAs årlige designsamarbeid med lokale kunstnere

I 2018 gjennomgikk KAFFA en omfattende merkevareoverhaling for å oppdatere vårt image. Det ble tatt en beslutning om å fokusere på vår beliggenhet i Oslo, Norge. Som en del av dette initiativet begynte vi også å utforske det som til slutt ble kalt ‘limited edition’ design til kaffeposene våre. Hvert år siden da har vi bestilt et nytt kunstverk laget av en designer basert i Oslo, hvis navn er trykket på hver pose.

Tidlig i prosessen bestemte vi oss for at våre limited edition-poser skulle visese til Oslo og Oslos omgivelser som inspirasjon for designet, og vi gikk etter hvert over til å fokusere på forskjellige aspekter av kaffe som opplevelse. Vår historie med å brenne spesialkaffe går tilbake til begynnelsen av århundret, og vi ønsket å styrke denne siden av identiteten vår. Der det var mulig, valgte vi å unngå direkte, tydelige referanser til kaffe eller sesongbaserte høytider. Mens designene ikke viser kaffebønner eller juletrær, driver følelsen bak disse øyeblikkene i stor grad utviklingsprosessen. De nye kaffeposene var ment å brukes ved anledninger der man kunne føle seg spesiell ved å motta dem som en gave – for å fremheve en spesiell kaffe eller for å forsterke vårt bilde for et øyeblikk i tid. Alle designerne vi har samarbeidet med er eksepsjonelt talentfulle. Deres navn er Kristine Moen, Hans Jørgen Wærner, Viktor Sakshaug og Renate Thor.
Arbeidene deres snakker til en rekke sammenkoblede temaer som gjentar og overlapper hverandre; arkitektoniske elementer, lys og farge, spesifikke geografiske trekk kombinert med aktiviteter som bringer vårt lokale samfunn sammen, både i Oslo, i KAFFA og som kaffeinteresserte. Mønstre, lyder og presentasjon av informasjon. Smak og sensoriske opplevelser. Symmetri.

KAFFA består av mange livlige, hardtarbeidende mennesker. I de mange oppturene og nedturene i næringslivet er det mye lidenskap som har holdt selskapets potensiale i gang. Vårt håp har vært at dette på noen måte gjenspeiles i designene. Det, og selvfølgelig følelsen av at kaffen i denne posen smaker fantastisk.

Vi lagde ikke konkrete planer om å produsere en ny visuell identitet hvert år, men prosjektet tok på seg sitt eget liv. Uten å innse det i begynnelsen, ga det oss muligheten til visuelt å utforske hvem, hva og hvorfor selskapet er mye mer. Vi liker at vi har hatt muligheten til å undersøke hva vår kultur er eller kunne være, og ikke være for låst til en spesifikk ramme. Det har vært og er et pågående prosjekt som er utrolig gøy og givende.