KAFFA as | Enebakkveien 117 | 0680 Oslo | +47 22 19 20 90 | post@kaffa.no

Dette er et stolt utvalg av kaffe fra KAFFA, som vi har funnet for denne sesongen. Ethvert kaffebrenneri velger sin kaffe ut fra egne smakspreferanser og stil. P veien hit har vi smakt oss gjennom hundrevis av kaffeavlinger fra de beste kaffegrdene i verden. Utvalget skal vise kaffens mangfoldige smaksverden og representerer den ypperste kaffesmak fra hvert kontinent, hvert land og distrikt. KAFFA sin kaffe kommer fra steder vi har vrt og personer kjenner. Vi betaler godt for godt arbeid. Det skulle bare mangle !

Vi ser p oss selv som et filter mellom alt som finnes av kaffe og dere som handler og drikker kaffe. Det er vre kresne preferanser som bestemmer og dette er forutsetningene for filtrering og valg:

Det vil vre svrt overforenklet si at kaffe fra Afrika smaker annerledes enn kaffe fra Amerika, Asia osv. Men litt sannhet er det i det likevel. Men s m vi velge de landene som skal representere kontinentet. Dessuten er det flere distrikter velge blant i hvert land. Vi velger kaffe ut fra det vi mener er representativt og stedstypisk, samtidig som vi alltid sker etter det spesielle. Det er ikke nok at vr kaffe fra Brasil smaker typisk Brasil-kaffe. Det m vre en spesiell smak og spesielt god kvalitet. Gjerne litt annerledes. Helst ekstraordinr.
Kaffe er i utgangspunktet et br p en busk. Vi velger derfor kaffe som kommer fra de mest modne og ste brene. Det smaker best. S skal kaffebret foredles slik at man fr tak i bnnene (frene) som er inni. Dette setter krav til bonden eller foredleren som skal gjre jobben; og bare nyaktig arbeid og rvkenhet vil gi ren og deilig kaffesmak. S skal kaffen hvile, pakkes og skipes. Det stiller store krav til vr planlegging og logistikk at vi har s fersk kaffe som mulig nr den skal brennes.

Fordi kaffe er en sesongvare vil noen sorter selges ut, og nye vil komme til i lpet av sesongen. God kaffe er ikke noe spare p. Rkaffe smaker best i noen f mneder etter hsting. Vi synes alltid det er litt leit nr en kaffe vi var glad i er utsolgt, men retter raskt tankene mot det nye som kommer. Vrt ml er hele tiden overg oss selv og finne kaffe som er minst like god som den vi hadde. S kresne har vi blitt, gitt.