KAFFA as | Enebakkveien 117 | 0680 Oslo | +47 22 19 20 90 | post@kaffa.no

Dette er et stolt utvalg av kaffe fra KAFFA, som vi har funnet for denne sesongen. Ethvert kaffebrenneri velger sin kaffe ut fra egne smakspreferanser og stil. På veien hit har vi smakt oss gjennom hundrevis av kaffeavlinger fra de beste kaffegårdene i verden. Utvalget skal vise kaffens mangfoldige smaksverden og representerer den ypperste kaffesmak fra hvert kontinent, hvert land og distrikt. KAFFA sin kaffe kommer fra steder vi har vært og personer kjenner. Vi betaler godt for godt arbeid. Det skulle bare mangle !

Vi ser på oss selv som et filter mellom alt som finnes av kaffe og dere som handler og drikker kaffe. Det er våre kresne preferanser som bestemmer og dette er forutsetningene for filtrering og valg:

Det vil være svært overforenklet å si at kaffe fra Afrika smaker annerledes enn kaffe fra Amerika, Asia osv. Men litt sannhet er det i det likevel. Men så må vi velge de landene som skal representere kontinentet. Dessuten er det flere distrikter å velge blant i hvert land. Vi velger kaffe ut fra det vi mener er representativt og stedstypisk, samtidig som vi alltid søker etter det spesielle. Det er ikke nok at vår kaffe fra Brasil smaker ”typisk” Brasil-kaffe. Det må være en spesiell smak og spesielt god kvalitet. Gjerne litt annerledes. Helst ekstraordinær.
Kaffe er i utgangspunktet et bær på en busk. Vi velger derfor kaffe som kommer fra de mest modne og søte bærene. Det smaker best. Så skal kaffebæret foredles slik at man får tak i bønnene (frøene) som er inni. Dette setter krav til bonden eller foredleren som skal gjøre jobben; og bare nøyaktig arbeid og årvåkenhet vil gi ren og deilig kaffesmak. Så skal kaffen hvile, pakkes og skipes. Det stiller store krav til vår planlegging og logistikk at vi har så fersk kaffe som mulig når den skal brennes.

Fordi kaffe er en sesongvare vil noen sorter selges ut, og nye vil komme til i løpet av sesongen. God kaffe er ikke noe å spare på. Råkaffe smaker best i noen få måneder etter høsting. Vi synes alltid det er litt leit når en kaffe vi var glad i er utsolgt, men retter raskt tankene mot det nye som kommer. Vårt mål er hele tiden å overgå oss selv og finne kaffe som er minst like god som den vi hadde. Så kresne har vi blitt, gitt.